calgary-tot-vancouver.reismee.nl

Hinton omgeving

Hallo allemaal,

Zoals het in goede verslaggeving hoort, starten we vandaag met een RECTIFICATIE van gisteren: de foto van de door ons genoemde bever is dat niet. Helaas hadden wij bij het zien van het dier informatie ingewonnen bij een duitse meneer achteraf gezien "onkundige op het gebied van bevers". Of zoals ze dat noemen bij de bladen een foute bron. Die had ons verteld dat het een jonge bever betrof. In ons gezelschap is wel kennis aanwezig, maar niet op bevergebied, dus wij hebben dit voor waar aangenomen. En dit als informatie aan U onze lezer doorgegeven. Onwaar !!!! We komen hier nog op terug.

Han en Arie hadden gisteravond even een spannend moment in hun hotelkamer. Niets vermoedend en tevreden zaten zij te puzzelen en een boek te lezen. Ging ineens de hoteldeur open en staan er een wildvreemde man en vrouw in hun kamer met grote koffers. Bekomen van de schrik aan beide zijden begint de vreemde man te vragen of zij ook het hotel hadden geboekt. Arie antwoord, ja natuurlijk anders zitten we hier niet. Er wordt nog wat heen en weer gepraat en het stel besluit schijnbaar dat het wel zal kloppen dat Arie en Han inderdaad geboekt hebben en al twee nachten in de kamer vertoeven en vertrekt. Han en Arie enigzins verbaasd achter latend. Vanmorgen ontvingen zij van de receptie welgemeende excuses. Per abuis hadden ze de kamer van Arie en Han dubbel verhuurd. Weet niet of de puzzel al af is en het boek uit, maar vanavond zal de deur wel op tijd op de knip gaan !

Vandaag zijn we onze dag begonnen met de route richting de Athabasca Falls. De rit is uiteraard weer prachtig, ondanks dat we hier al langs zijn gereden op weg naar Hinton. Het deert niet, we wanen ons af en toe echt in een prachtig plaatjesboek. Het verveelt niet. Helaas geen beren onderweg, maar we zien wel een prachtige jonge Elk bok. We zetten de auto langs de kant en kunnen het dier wonderlijk genoeg behoorlijk goed benaderen. Maar foto s gemaakt en de route weer hervat. We arriveren bij de Athabasca Falls. Hier kunnen we het smeltwater van de Athabasca Gletsjer prima volgen. Ook kunnen we hier door een soort van Canyon lopen waar vroeger het water zijn weg vond. Het is een schitterende indrukwekkende waterval. Het kolkt naar beneden. We lopen de route door de droogstaande kloof en zelfs Han weet het te volbrengen. Het is prachtig ! Omdat het toch weer een dik twee uur terug rijden is gaan we weer op weg naar ons hotel. We rijden ook als zondagsrijders en vermoeden dat er wel mensen zijn die ons vervloeken. Op de terug weg is het raak....beren. We kunnen ze niet heel goed zien, maar zelfs een beer zien door dicht struikgewas heen is leuk. Omdat we toch in de buurt zijn besluiten we nog even langs de beverburcht te gaan. En hier is het waar we de Duitse meneer op zijn "onkunde op bevergebied" ontmaskeren. We staan al even te kijken als er ineens uit het water een wel heel grote kop opduikt. Verbaasd over de afmeting van dit dier staan we met open mond te kijken. We zijn al een tijdje wat foto's aan het maken en het dier aan het volgen, als er een soort van Canadese Joop van Tellingen op dierengebied aan komt lopen met een telelens van zeker een meter voor zijn buik. Hij begroet ons vriendelijk en we babbelen wat. We vertellen trots dat we gisteren ook een bever hebben gezien, al was het een kleine. De vriendelijke meneer legt ons uit dat wat wij gezien hebben een muskusrat is geweest. In de burcht wonen zover hij wist op dat moment drie bevers en die delen de huur met muskusratten. De grote bevers meten zeker ruim een meter verteld hij ons. Een aantal maanden geleden is de burcht aangevallen door otters. De otters hebben het nest jongen dood gebeten en een groot deel van de muskusratten. Mevrouw bever had een nieuw nest vertelde hij. Ook was er een dam doorgebroken en niet veel later waren we er live getuige van hoe een bever een dam bouwt. Het dier sleepte voor onze ogen gras en takken naar de dam en bouwde. Echt zo bijzonder om te zien. We hebben zeker anderhalf uur staan kijken en toen gaf onze bever vriend nog 1 schitterende voorstelling. Hij kwam namelijk aan land om verse takken met groen voor zijn vrouwtje te halen. Met een gigantische bek vol nam hij nog een duik en weg was hij de burcht in. Super blij, ons verwend voelend zijn we vertrokken. Maar wat een schitterend beest. Gelukkig zijn wij er op tijd achter gekomen dat onze eerste "bever" een muskusrat was en hebben wij de echte bever in al zijn schoonheid, pracht en kracht mogen zien. Wederom een prachtige dag plat. Tot morgen.

ps het kogelblauwe vogeltje, de Blue Jay hebben we vandaag nog even speciaal voor Nico op de foto genomen !

Arie - Han

Piet - Carolien

Nico

Vriendelijk bedankt voor de service, wat een leuk, kogelblauw vogeltje!