calgary-tot-vancouver.reismee.nl

Golden - Hinton

Hallo allemaal,

Vandaag hebben we een drukke dag. We starten in Golden en rijden vervolgens richting Lake Louise. Bij Lake Louise bezoeken we Emerald Lake en de Natural Bridge. Ook proberen we toch nog de Takakkaw waterval te bezoeken, maar om een ons onduidelijke reden is deze weg gesloten. Van hieruit gaan we de Icefield Parkway op. We gaan op weg naar ons avontuur met de Ice explorer. Het is niet nodig om er vroeg te zijn, want het is enorm toeristisch hier. Trouwens het hele gebied van Lake Louise naar Jasper. We spotten onderweg vier beren, waarvan 1 grizzly beer met jongen. Helaas konden we geen goede foto nemen. Een jonge dame rijdt met belachelijk harde muziek voorbij, de beer schrikt en is in een no time weer verdwenen in het dichte gewas. Volgende keer beter. We arriveren om 16:00 uur bij de Icefields. Van waaruit we met een monsterachtig voertuig de gletsjer op zullen gaan. Om 17:00 uur vertrekt onze rit en we gaan nog even iets eten voor die tijd, want de verwachting is dat we tussen de 2 en 2,5 uur onderweg zullen zijn. Eerst worden we per touringcar weg gebracht waar de voertuigen staan te wachten. We stappen over. We hebben een dame achter het stuur. Zij verteld ons dat het voertuig 33 ton weegt en dat de aanschafprijs 1,2 miljoen dollar is. Zij hebben 32 voertuigen staan en 1 voertuig rijdt er op de Noord Pool. Voordat we op de gletsjer komen moeten we een afdaling maken van 34%. We gaan er maar van uit dat dat kan met een voertuig van 1,2 miljoen. En ja hoor het komt goed. Het deel van de Icefields waar wij even later op lopen is maar 2% van het gehele Icefield oppervlakte. Je kunt je er geen voorstelling van maken hoe groot het geheel dan is, want waar wij staan en lopen is al gigantisch. We nemen even wat foto's en na een half uur vertrekken we weer. Van hieruit gaan we door naar de Skywalk. Dit is een halve cirkel met een glazen bodem die vrij boven een vallei hangt. Het is indrukwekkend met prachtige vergezichten. De wand waar deze Skywalk aan hangt is mega stijl. Het verbaasd ons dan ook dat er een Mountain Goat loopt. Nou ja loopt, als we er zo naar kijken lijkt het wel of hij vast geplakt zit. Het is niet te geloven dat hij zich op zo'n steile rotswand kan redden. We vragen nog even of er wel eens een geit naar beneden valt, maar dat is niet het geval. Alleen bij een lawine, maar ja dat is niet raar. Wel is het leuk om de Mountain Goat af te strepen op ons lijstje. Ze zijn moeilijk te vinden en te spotten! We worden door een touringcar weer keurig naar de parkeerplaats gebracht en vertrekken richting Jasper. Onderweg spotten we wederom drie beren, waarvan 1 zeker een grizzly. Maar voor we de auto tot stilstand hebben en terug zijn op de plek waar we hem zagen, is de beer al weer vertrokken. We eten wat in Jasper en vertrekken naar Hinton al waar de eerst komende drie nachten onze basis zal zijn. We arriveren laat, pas om kwart voor elf. Het was een lange dag, dus voor nu lekker in bed en morgen zullen we een tandje zachter gaan. Maar wat een prachtige dag was het.

Arie - Han

Piet - Carolien