calgary-tot-vancouver.reismee.nl

Golden

Hallo allemaal,

Vandaag tot onze grote vreugde een prachtige droge en zonnige dag. Het blijft wat fris bovenin de Rocky Mountains, maar zo is het heerlijk vertoeven. Vandaag hebben we geen grote plannen. De afgelopen dagen waren toch wel intensief en het is ook belangrijk om toch ook wat rust te nemen als je vakantie hebt. We ontbijten heerlijk bij het hotel en gaan daarna op pad. Onderweg zien Piet en Carolien een Mountain Goat. Helaas missen Arie en Han dit bijzondere dier wat moeilijk te spotten is. We rijden op de snelweg, dus stoppen of snel keren is er niet bij. Onze bestemming is de Buffalo Ranch bezoeken van Leo Downey. Het is een bijzonder verhaal van deze man. Als kleine jongen werd hij altijd al aangetrokken door het overleven en leven in en met de natuur. Geboren in California heeft hij daar als jongen van 16 zijn eerste overlevings skills geleerd door er helemaal alleen op uit te trekken de ruige natuur in. Hij bleef dan soms een maand weg. Vervolgens heeft hij gewerkt in de muziek industrie als gitarist. Zijn carriere ging voor de wind en op een gegeven moment kreeg hij een contract aangeboden van Sony Records. Omdat zijn hart nog steeds uit ging naar de natuur, heeft hij dit aanbod afgeslagen en is op zijn 32e uit de muziek gestapt en met zijn vrouw een Buffalo Ranch in Golden begonnen. Tegenwoordig maakt hij ook weer muziek, maar ambieert geen grote carriere. Na aankomst verteld hij ons dit allemaal en hij laat wat overlevings skills zien. Hij verteld gepassioneerd en is erg hartelijk. Dan gaan we erop uit om zijn Buffalos te zien. We moeten een heel stukje lopen en door de regen van de afgelopen dagen is het erg drassig. We hebben vooraf gevraagd of het erg ver lopen was omdat het anders misschien te zwaar zou zijn voor Han, maar hij keek bezorgder naar de slippers van Piet dan dat hij zich zorgen leek te maken over de afstand naar de paddock. Het viel ook uiteindelijk wel mee. Han werd zelfs door deze beroemde gitarist over een moederpoel heen geholpen. En daar waren zijn Buffalo s . Wat bijzonder om deze dieren van zo dichtbij te kunnen zien. Als we hadden gewild hadden we de stier kunnen aanraken, maar ze zijn zo imposant dat je je handen toch liever bij je houdt. De dieren lopen daar in een gigantisch gebied dat van Leo is. Niet net als bij ons een afgezet stukje weiland, maar mega groot met bos en voldoende ruimte voor de dieren om toch "wild en vrij" te kunnen leven. Hij vertelde veel over de dieren en het verdere wild in de omgeving. Super blij en onder de indruk van deze massieve dieren keerden we weer naar de auto. Hierna besloten we naar de WAPTA Falls te gaan. Daar was een wandeling van 2,5 km om bij de waterval te komen. Deze waterval is de grootste van de Kicking Horse River. Omdat dit voor Han echt te zwaar is, zijn Piet en Carolien samen op pad gegaan. Na een stevige wandeling en klimmen en dalen komen we aan bij de waterval. Het is prachtig. Na wat foto 's en even genieten weer terug naar de auto. Het was hier en daar behoorlijk steil, dus tijdelijk leken we zelf wel klimgeiten. Piet uiteraard op zijn onafscheidelijke vakantieschoeisel.....zijn slippers. Vandaag gaan we er niet meer op uit. Het is vier uur in de middag en ieder voor zich is heerlijk aan het relaxen. Morgen is onze laatste dag in Golden en waren we voornemens om de Takakkaw Falls en Emerald Lake te bezoeken. Maar bij nader inzien zien we hier vanaf omdat beide dichter bij Lake Louise liggen, dan bij Golden en dat zou betekenen dat we weer dezelfde route zouden moeten rijden als vandaag. Na intern overleg hebben we besloten de andere kant op te gaan richting Cranbrook. Zometeen nog even onderzoeken wat daar te zien is, maar dat komt vast goed. Hoe dit afloopt......tot morgen !