calgary-tot-vancouver.reismee.nl

Kamloops

Hallo allemaal,

Vandaag hebben we weer een reisdag. Met weemoed nemen we afscheid van het prachtige onderkomen van de laatste 2 nachten. Maar ook weer nieuwsgierig wat er komen gaat. We gaan langzaam afzakken naar Vancouver Island en Kamloops is een van de stops die we onderweg maken. We weten dat er daar niet heel veel bezienswaardigheden zijn. Er zijn wel parken, maar de meeste hebben alleen looproutes en dat is voor Han niet te doen.

We gaan onderweg en op aanraden van de receptiemedewerkster van het "Alpine Meadows Resort" nemen we een verkorte route bij hen vandaan waar we onderweg een pont moeten nemen. Het lukt allemaal om het te vinden en de buitengewone pont meneer begroet ons met een onmetelijk enthousiasme. Hij verteld heel enthousiast dat wij de "Folks" gerust de auto uit mogen tijdens de oversteek. We kunnen lekker "hangout" tijdens de crossing. Hij verteld over het eendennest links van het pont en we krijgen het gevoel dat hij de eerst komende paar dagen onze gids is. De oversteek duurt echter maar zo kort, dat we na het uitstappen bijna meteen weer in de auto moeten stappen, maar het was leuk zolang het duurde. Super om te zien dat mensen zo enthousiast over hun werk kunnen zijn ! We komen in een wat zachtere omgeving qua gebergte. De bergtoppen zijn minder hoog en groen, ook uitgestrekter dus zachter. Nog steeds worden we gewaarschuwd voor overstekend wild. Op een plek waar de berm geheel groen is en omhoog loopt de berg op, ziet Piet onze 24e beer. Gelukkig ze zijn er nog steeds. We stoppen de auto en blijven even staan kijken. Het is een wat armoedige beer, rommelig in zijn vacht. Maar een mooi groot exemplaar. Helaas nog geen grizzly, maar wat niet is kan nog komen. We naderen Kamloops en zien meer landbouw. Aardappelen en graansoorten. Maar ook zien we voor de tweede keer deze reis, de verwoesting van vuur. Kilometers lang rijden we langs volledig verwoeste berghellingen. Het is een raar en bijna buitenaards gezicht. Alsof je ineens in een hele andere wereld rijdt. Volledig zwart geblakerde stammen en op sommige berghellingen liggen de bomen als luciferhoutjes tegen de grond. We zijn het erover eens dat het wel heel beangstigend moet zijn voor de mensen en dieren als je omgeving in lichterlaaie staat. Brrrr, moet je niet aan denken. We komen aan in Kamloops een behoorlijk grote stad. Zo groot hebben we nog niet gezien onderweg. Banff en Jasper zijn klein, het aantal inwoners verschilt ook nogal, zo wonen er in banff 7847 en Jasper 4590 mensen en in Kamloops 90280. Na het eten gaan we nog even naar het park in het centrum van Kamloops. Het is er prachtig. Er staat een schitterende diesel trein te dampen en het uitzicht is heel mooi. En hier zien we een object in het park, wat we in Nederland nog nooit hebben gezien en wat in ons fietsland best goed zal staan. Geniaal maar er zijn hier fietsen repair stations. Een paal waar je lucht in je banden kan pompen en waar allerlei sleutels aan staaldraad hangen voor de meest basic reparaties. We gaan terug naar het hotel. Morgen op naar Whistler.

Arie - Han

Piet - Carolien

Nico

Mooi hoor, weer een fraai stukje van onze wereld.